Klasická poučka trhového mechaninzmu znie:
Dopyt predstavuje záujem spotrebiteľov o kúpu daných tovarov a služieb pre uspokojenie svojich potrieb. Čím je drahší tovar, ľudia kupujú menej.
Táto poučka je pravdivá, avšak len v určitých situáciách. Klasický model ponuka-dopyt je aplikovateľný len pre luxusný tovar. Teda taký, na ktorom nezávisí naša existencia.
Prečo?
- Koľko by ste boli ochotní zaplatiť za kúrenie v zime?
- Koľko ste ochotní platiť za pitnú vodu?
- Koľko ste ochotní zaplatiť za zdravotnú starostlivosť, či za záchranu života?
V týchto príkladoch neplatí, že čím je drahší tovar, ľudia kupujú menej. Nikto nevydrží viac ako 3 dni bez vody, akákoľvek by bola drahá…
Poistenie
Pri mnohých aspektoch života existuje poistenie. Všimnime si ale, čo poistenie vlastne je – je to sociálna štruktúra. Kým človek nemá problém, dáva (platí poistenie). Keď človek má problém, dostáva (je mu vyplatená poistná udalosť).
Čo všetko sa dá poistiť?
- zdravotné poistenie
- poistenie v nezamestnanosti
- nemocenské poistenie
- dôchodkové poistenie
- povinné poistenie auta, havarijné poistenie auta
- životné poistenie
- poistenie nehnuteľnosti, poistenie majetku
- cestovné poistenie
- …
To znamená, že mnohí ľudia, ak sa majú dobrovoľne rozhodnúť, sú pri základných aspektoch života vlastne sociálni.